Kiermasz książek w bibliotece |
|
|
czwartek, 30 sierpnia 2018 08:09 |
BIBLIOTEKA SZKOLNA zaprasza na kiermasz podręczników w dniu 7 września 2018 roku
Uczniów zainteresowanych sprzedażą używanych podręczników prosimy o dostarczenie ich ( z propozycją ceny) do biblioteki do dnia 6 września 2018 roku.
|
WAKACJE Z KSIĄŻKĄ |
|
|
poniedziałek, 18 czerwca 2018 12:18 |

BIBLIOTEKA
ZESPOŁU SZKÓŁ NR 1 im. C.K. Norwida
ZAPRASZA UCZNIÓW
od 25 do 27 czerwca 2018 r.
w godz. 10.30-13.00 (27 czerwca do godz. 12.00)
Zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa książki można wypożyczać na wakacje i zwrócić przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
|
Najlepsi czytelnicy Zespołu Szkół Nr 1 im. C.K. Norwida w Świdniku maj 2018 roku |
|
|
środa, 06 czerwca 2018 13:01 |
Krysa Aleksandra, T 2TZ
|
17
|
Zmora Kamila, T 2TZ
|
8
|
Gromek Damian, T 1TLZ
|
5
|
Karaś Paulina, III LO 2LO
|
4
|
Krzyżanowska Beata, T 3TLH
|
3
|
Lech Agnieszka, T 2TZ
|
3
|
Okapa Marlena, T 2TZ
|
2
|
Bereza Izabela, T 2TLH
|
2
|
Ziółkowska Natalia, T 3TLH
|
2
|
Średnia wypożyczeń klas
Klasa
|
Ilość
|
Średnia
|
T 2TZ
|
79
|
1,46%
|
2 LO
|
8
|
0,57
|
2TLH
|
7
|
0,23
|
1TLZ
|
6
|
0,17
|
3TLH
|
6
|
0,21
|
3TŻ
|
1
|
0,05
|
2ZSZ
|
1
|
0,07
|
1LO
|
1
|
0,09
|
Struktura wypożyczeń
Podręczniki
|
|
31,4%
|
Literatura piękna obca
|
|
27,1%
|
Lektury
|
|
15,0%
|
Literatura popularno - naukowa
|
|
8,6%
|
Psychologiczno - pedagogiczne
|
|
5,7%
|
Literatura piękna polska
|
|
4,3%
|
Poradnik
|
|
1,4%
|
Zeszyty ćwiczeń
|
|
1,4%
|
Materiały pomocnicze
|
|
1,4%
|
Powieść
|
|
0,7%
|
Powieść kryminalna
|
|
0,7%
|
Psychologia
|
|
0,7%
|
Album
|
|
0,7%
|
Encyklopedie, słowniki, atlasy
|
|
0,7%
|
|
Spotkanie autorskie z Panią Kaliną Kowalską |
|
|
poniedziałek, 07 maja 2018 07:12 |
***
Uspokój mnie, słowo. Napisz mi równy oddech. Szum z dłoni jak z przyłożonej do ucha muszli. Krew. Przypomnij krew dla której jestem jak koryto rzeki. Dno i brzeg, i brzeg.
/Złodziejka głosu. Kalina Kowalska/

17 kwietnia 2018 roku biblioteka szkolna oraz uczniowie klasy IV TLH gościli w murach naszej szkoły poetkę Kalinę Kowalską ( Beata Golacik), która w pasjonujący sposób, otwarcie i z dużym poczuciem humoru opowiadała dlaczego pisze wiersze, jakie emocje temu towarzyszą, o tym „ jak bawi się słowami”. Wiersz z tomiku „Łupki”:
*** zaprzecz każdą rzecz prawą na lewą przewlecz przelecz lewą napraw na prawą lecz praw jej nie przecz nie mów precz nie stroń os stron obie w tobie Jak mówi sama poetka we wstępie do tomiku „Za mną przede mną” –„nie czuję się poetką, bo tak , jak wypowiadanie na głos myśli, nie czyni filozofem, tak napisanie wiersza, czy nawet wielu wierszy ,nie czyni poetą. Poeta żyje z poezji lub żyje poezją albo też przeżywa poezję( być może nawet wszystko na raz). Ja nie. Pisuję wiersze od czasu do czasu, dawkując je sobie dość ostrożnie”.


Kalina Kowalska to pseudonim literacki Beaty Golacik- poetki i felietonistki,autorki tomików wierszy: Za mną przede mną (2011); Światło (2012) Łupki (2013); Złodziejka głosu (2016).
Krzyk Odkąd nauczyłam się pisać, więcej pamiętam.Więcej nawet - czuję ,że kiedyś mogę obudzić się z krzykiem o wiersz przeciw ludzkości, który nie ulegnie przedawnieniu. /Złodziejka głosu. Kalina Kowalska/
Spotkanie rewelacyjnie poprowadziła Kamila Zmora uczennica klasy II TŻ – doskonale przygotowana, pozwalająca niezwykłemu gościowi na „emocjonalność i intelektualizm”.
Kamila z ogromnym taktem podkreślała skłonność poetki do „czułej refleksji nad światem” oraz nadawanie wierszom znaczenia uniwersalnego – „ chociaż wyprowadzonego z indywidualnego, niepowtarzalnego doświadczenia” (Złodziejka głosu-Beata Golacik-felietony ). „Czytaj mnie osobno, nie porównuj z innymi” – zdaniem wyłowionym z sieci, Kamila anonsowała zebranym poezję Kaliny Kowalskiej.

O wyjątkowej atmosferze spotkania z poetką świadczy również fakt „przyznania się” Pani Aldony Zdun – wicedyrektor Zespołu Szkół Nr 1 do pisania wierszy klika lat temu. Wspominając swoje doświadczenia, zachęcała młodzież do własnej twórczości- pisania wierszy czy opowiadań.

Złodziejka głosu Jak długo będę tłumaczyć mezalians z literaturą? Ilu jeszcze pustym stronom powiem : nie pamiętam waszych imion, [naprawdę. (…)

Kamlia poprosiła również Panią Kalinę Kowalska o wybranie klilu wierszy z jej twórczości i zadedykownie ich uczniom klasy maturalnej ,którzy za chwilę rozpoczną nowy etap życia zawodowego i prywatnego.
|
Podsumowanie czytelnictwa w klasach maturalnych |
|
|
piątek, 27 kwietnia 2018 15:17 |
Najlepsi czytelnicy
III LO
Warda Milena |
22 |
Kociuba Anna |
12 |
Kania Klaudia |
9 |
Malinowska Andżelika |
7 |
Nosowska Paulina |
7 |
Fabian Olga |
7 |
Sztejn Kornelia |
7 |
IV TLH |
|
Antoniak Magdalena |
11 |
Maceńko Anna |
6 |
Sawa Karolina |
6 |
Piotrowicz Magdalena |
5 |
Woźniak Łucja |
5 |
Wójcik Weronika |
5 |
Suryś Monika |
12 |
Bochnia Łukasz |
11 |
Strug Anita |
8 |
Wójcik Sandra |
8 |
Pędzisz Patrycja |
8 |
Lipa Aleksandra |
7 |
Bodzak Magdalena |
6 |
Chylińska Oliwia |
6 |
Dziduch Julia |
6 |
Kicia Aleksandra |
5 |
|
Wystawa fotograficzna Łukasza Bochni w bibliotece szkolnej |
|
|
wtorek, 24 kwietnia 2018 12:16 |
Od kilku dni w bibliotece szkolnej toczą się nieustające dyskusje na temat zdjęć Łukasza Bochni -ucznia klasy maturalnej. Co jest ważniejsze- szczegół na zdjęciu czy wrażenie jakie zdjęcie wywołuje u odbiorcy ?
Wystawa „W uczniowskim obiektywie” zawiera zdjęcia pogrupowane tematycznie : miasta polskie -Warszawa, Kraków Gdańsk i Sopot; zwierzęta; kwiaty; ciekawostki. Znaleźć można także kilka wykonanych nocą. Swoją tematyką zdjęcia nawiązują do spraw poważnych oraz spraw, które spotykają nas każdego dnia.
Jak mówi sam Łukasz – nie spodziewał się takiego zainteresowania i tak pozytywnego odbioru. Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony reakcjami uczniów oraz ich zaangażowaniem. Uczniowie przychodzący do biblioteki od razu zwrócili uwagę na wystawę. Wielu z nich zastanawiało się jakim aparatem były robione zdjęcia ( lustrzanka czy cyfrówka). Tymczasem wszystkie zdjęcia były robione aparatem w telefonie komórkowym.
Miło nam , że Łukasz postanowił podarować zdjęcia szkole – chce pozostawić po sobie „fotograficzny” ślad w Zespole Szkół Nr 1 im. Cypriana Kamila Norwida w Świdniku. Dziękujemy.
|
BIBLIOTEKA SZKOLNA ZAPRASZA NA SPOTKANIE Z POEZJĄ KALINY KOWALSKIEJ |
|
|
środa, 18 kwietnia 2018 12:53 |
powinna Kobieta powinna wiedzieć, że jest zwyczajna i słyszeć, że jest cudowna. Nigdy na odwrót. / Kalina Kowalska /
IZABELA FIETKIEWICZ-PASZEK "UWAŻNA NA SENS, CZYLI O POEZJI KALINY KOWALSKIEJ" Od lat czytam jej wiersze, mam w domowej bibliotece wszystkie książki, począwszy od zbioru Układanka (2006, 2007), określanego przez autorkę „okolicznościowym", przez debiutancką książkę Za mną przede mną (2011), kolejne tomiki Światło (2012) i Łupki (2013) po najnowszą Złodziejkę głosu (2016). Trzy z nich zostały wydane własnym sumptem, bynajmniej nie z tego powodu, że nie znalazłby się chętny wydawca. To raczej manifest osobności i niezależności autorki, woli przynależności do literackich obrzeży, na których może mniej liczna widownia, ale za to większa swoboda ruchów.
Kalina Kowalska (prawdziwe nazwisko: Beata Golacik), absolwentka teologii na KUL oraz studiów podyplomowych z zakresu nauk społecznych i zarządzania zasobami ludzkimi, pracuje jako nauczycielka w szkole średniej w Świdniku. Wiersze pisze od lat, publikuje w prasie, w antologiach poetyckich, wcześniej na forach internetowych. Na blogu literackim (www. beatagolacikblog.blox.pl) można czytać jej teksty publicystyczne, recenzje, felietony.
Poza przeddebiutancką Układanką (złożoną przez przyjaciół i – jak czytamy w stopce – „wydaną bez zgody i wiedzy autorki") kolejne tomiki układają się w dość szczególny ciąg. Dwa zbiory wierszy Za mną przede mną (z lat 2006-2010) i Złodziejka głosu (z lat 2010-2016) to książki, które „pisały się" wiele lat. Pomiędzy nimi ukazały się niezwykle spójne projekty poetyckie: Światło, rzecz napisana w ciągu 1,5 miesiąca, skonstruowana na zasadzie asymetrycznych par wierszy (szerokie frazy „głównych wierszy" poprzedzone są za każdym razem numerowanymi miniaturami) liryczna rozmowa z Żuliettą, oraz Łupki, zbiór również budowany niezwykle konsekwentnie, tym razem w oparciu o fascynację możliwościami języka, nieskończonością potencjału słowa. Łupki zaczynają się i kończą wyimkami z wierszy Krystyny Miłobędzkiej, która – wraz z Tymoteuszem Karpowiczem, może także z Mironem Białoszewskim – wydaje się czuwać nad książką, przepełnioną semantycznymi eksperymentami, próbami poszerzania granic języka, neologizmami, zabawami słowem, niekiedy absurdalnymi, a jednak zawsze „ku czemuś", nieprzypadkowymi – w służbie poważnych refleksji. Nad poezją, kulturą, religią, życiem. Trzeba te wiersze czytać uważnie, jeśli chce się wyłowić wszystkie nadane i naddane słowom sensy. Jak pisze poetka: „bądź uważna / na sens dozo słów / z którymi nie chcę się rozstać / moja dozo baczenia" [*** (bądź uważna...)]. Jak szeroka jest skala poetyckiego głosu Kaliny Kowalskiej można się przekonać zestawiając z Łupkami poprzedni tomik – Światło, w którym poetka podejmuje dialog z literaturą (pojawiają się tu odniesienia do twórczości Krystyny Miłobędzkiej, Konstantego I. Gałczyńskiego, Reinera Marii Rilkego czy Victora Hugo), z mitologią (jest tu i Charon, i Afrodyta, i Eurydyka, i wiele innych postaci czy motywów), z muzyką (z jednej strony np. Buena Vista Social Club, a z drugiej – Fryderyk Chopin), ponadto z filmem, Biblią czy malarstwem. Kowalska zabiera nas w swoich wierszach również dosłownie w inne przestrzenie: podróżujemy z nią do Francji, Włoch, Japonii czy USA. To kulturowe bogactwo jest tłem dla poezji z jednej strony pełnej kobiecości, miłości, erotyki, a z drugiej: rozważań nad sensem i naturą tego, co nas spotyka, w co się wikłamy, co nas stanowi. To nie tylko piękne i diabelnie mądre wiersze, ale i „mocne" wyznanie kobiety, która niekiedy z trudem balansuje między miłością i naturalnym dla niej oddaniem, a pełnym dystansu i gorzkim przeczuciem nieuchronności końca.
Niezależnie, czy Kalina Kowalska chce intensywniej „pobawić się słowem" (jak w Łupkach), czy podążyć tropem swoich rozległych pasji literackich i kulturowych (jak w Świetle), czy kładzie akcent na osobiste doświadczenia (jak w licznych wierszach z pierwszej książki, np. w trenie poświęconym ojcu pt. mogłabym cię pamiętać godzinami) – tworzy poezję, która i budzi emocje, i skłania do pogłębionego namysłu nad najważniejszymi egzystencjalnymi pytaniami, i każe skupiać się na samym języku oraz jego możliwościach. Nie inaczej dzieje się w ostatniej propozycji autorki, podzielonej na Epizody, Refreny i Cykle książce pt. Złodziejka głosu. Wracają tu obecne w poprzednich książkach motywy, znów spójnie, emocjonalnie i jednocześnie z pomysłem – jak w cyklu wierszy-rozmów z mieszkańcami hospicjum czy w cyklu wierszy-listów adresowanych do Edwarda Stachury. Może warto zakończyć słowami samej poetki, wierszem tytułowym z ostatniej książki, ważnym, umieszczonym osobno na początku. Jak prolog? A może deklaracja? „Jak długo będę tłumaczyć mezalians z literaturą? Ilu jeszcze / pustym stronom powiem: nie pamiętam waszych imion, naprawdę. / Jestem bezdenna, nic we mnie nie osiada. O czym się mówi – tonie, / co trzeba wiedzieć – opada. Jak czerwone krwinki w osoczu,/ kiedy już ich nie porusza skurcz serca. Jestem bez serca, / nie bije we mnie żaden nurt. Tylko język – wiano.// Tło niehistorycznoliterackie jestem. Tło bez tła. Sobie tło / i to mi nie pomaga w dyskusjach – jeśli zabiorę głos, / już go nie oddam, przepadnie, nie wróci. Będę musiała / wymyślać siebie w nowym kontekście". [Złodziejka głosu].
1 stycznia 2017
|
Spotkania z poezją w bibliotece szkolnej |
|
|
czwartek, 12 kwietnia 2018 09:14 |
Przesłanie Pana Cogito
Idź dokąd poszli tamci do ciemnego kresu po złote runo nicości twoją ostatnią nagrodę
idź wyprostowany wśród tych co na kolanach wśród odwróconych plecami i obalonych w proch
ocalałeś nie po to aby żyć masz mało czasu trzeba dać świadectwo
bądź odważny gdy rozum zawodzi bądź odważny w ostatecznym rachunku jedynie to się liczy
a Gniew twój bezsilny niech będzie jak morze ilekroć usłyszysz głos poniżonych i bitych
niech nie opuszcza ciebie twoja siostra Pogarda dla szpiclów katów tchórzy – oni wygrają pójdą na twój pogrzeb i z ulgą rzucą grudę a kornik napisze twój uładzony życiorys
i nie przebaczaj zaiste nie w twojej mocy przebaczać w imieniu tych których zdradzono o świcie
strzeż się jednak dumy niepotrzebnej oglądaj w lustrze swą błazeńską twarz powtarzaj: zostałem powołany – czyż nie było lepszych
strzeż się oschłości serca kochaj źródło zaranne ptaka o nieznanym imieniu dąb zimowy światło na murze splendor nieba one nie potrzebują twego ciepłego oddechu są po to aby mówić: nikt cię nie pocieszy
czuwaj – kiedy światło na górach daje znak – wstań i idź dopóki krew obraca w piersi twoją ciemną gwiazdę
powtarzaj stare zaklęcia ludzkości bajki i legendy bo tak zdobędziesz dobro którego nie zdobędziesz powtarzaj wielkie słowa powtarzaj je z uporem jak ci co szli przez pustynię i ginęli w piasku
a nagrodzą cię za to tym co mają pod ręką chłostą śmiechu zabójstwem na śmietniku
idź bo tylko tak będziesz przyjęty do grona zimnych czaszek do grona twoich przodków: Gilgamesza Hektora Rolanda obrońców królestwa bez kresu i miasta popiołów
Bądź wierny Idź
|
Najlepsi czytelnicy w marcu 2018 roku w Zespole Szkół Nr 1im.C.K. Norwida |
|
|
czwartek, 05 kwietnia 2018 10:41 |
1.Zmora Kamila - 12 książek, 2.Krysa Aleksandra - 10 książek, 3.Gromek Damian - 6 książek 4.Oleszek Katarzyna – 6 książek, 5.Wieczerzak Bartosz- 5 książek, 6.Wardziński Michał -4 książki, 7.Krzyżanowska Beata-4 książki, 8.Rugałą Adrianna- 4 książki, 9.Lech Agnieszka- 3 książki, 10.Łysiak Klaudia - 3 książki.
Średnia wypożyczeń klas
Klasa
|
Średnia
|
Miejsce
|
3TLH
|
1,36
|
I
|
2 TŻ
|
1,20
|
II
|
1TLZ
|
0,94
|
III
|
3 TŻ
|
0,89
|
IV
|
2 LO
|
0,64
|
V
|
2 ZSZ
|
0,54
|
VI
|
1TTH
|
0,53
|
VII
|
4TŻ
|
0,23
|
VIII
|
1LO
|
0,20
|
IX
|
3 LO
|
0,18
|
X
|
2TLH
|
0,10
|
XI
|
4 TLH
|
0,08
|
XII
|
Struktura wypożyczeń
Rodzaj
|
%
|
Literatura piękna obca
|
19,7
|
Lektury
|
41,9
|
Podręczniki
|
6,8
|
Słowniki, atlasy
|
0,9
|
Literatura popularno - naukowa
|
15
|
Literatura piękna polska
|
8,1
|
Materiały pomocnicze
|
0,9
|
Poradniki
|
1,7
|
Psychologia, pedagogika
|
1,7
|
Ćwiczenia
|
0,9
|
Inne
|
0,9
|
|
Projekt edukacyjny „Wychowanie przez czytanie” |
|
|
czwartek, 15 marca 2018 15:05 |
„6 najważniejszych decyzji które kiedykolwiek podejmiesz ”(S. Covey) książka zakupiona w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, zainspirowała wychowawczynię klasy I LO Panią Ilonę Jaworską do przeczytania swoim wychowankom m.in. wątku przewodniego książki, którym jest myśl autora: ”Jako nastolatek (nastolatka) podejmujesz sześć decyzji ,które zadecydują o tym, czy wygrasz, czy przegrasz swoją przyszłość. Dokonaj zatem mądrego wyboru i nie zawal sprawy”.
|
|
|