BIBLIOTEKA
ZESPOŁU SZKÓŁ NR 1
im. Cypriana Kamila Norwida w Świdniku
[…] Cóż za rzecz przedziwna Czytanie! – jako
gałąź oliwna Lub migdałowy kwiat.
[…] Książki te kto są? Różni znajomi – poczciwi.
Cyprian Kamil Norwid, Quidam
Biblioteka stanowi centrum informacji dla uczniów, nauczycieli i pracowników, daje możliwość rozwijania zainteresowań i samokształcenia. Jest interdyscyplinarną pracownią służącą do realizacji potrzeb dydaktyczno-wychowawczych szkoły. Użytkownikami naszej biblioteki są uczniowie, nauczyciele, pracownicy i absolwenci szkoły. Biblioteka zajmuje jedno pomieszczenie w którym znajduje się wypożyczalnia, czytelnia oraz Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej (ICIM).
W biliotece znajdują się także dwa stanowiska komputerowe, na których uczniowie mają możliwość skorzystania z dostępu do Internetu pomiędzy oraz w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych w godzinach pracy szkoły, zgodnie z organizacją roku szkolnego.
Biblioteka czynna w godzinach:
Poniedziałek |
Wtorek |
Środa |
Czwartek |
Piątek |
8:00-15:00
|
11:00-15:00
|
8:00-15:00
|
8:00-14:00
|
8:00-14:00
|
PO TO WŁAŚNIE
Cyprian Kamil Norwid
Coraz to z Ciebie jako z drzazgi smolnej
Wokoło lecą szmaty zapalone
Gorejąc nie wiesz czy stawasz się wolny
Czy to co Twoje będzie zatracone
Czy popiół tylko zostanie i zamęt
Co idzie w przepaść z burzą.
Czy zostanie
Na dnie popiołu gwiaździsty dyjament
Wiekuistego zwycięstwa zaranie?
Wiary dziś życzę Tobie, że zostanie
Bo na tej ziemi jesteś po to właśnie
By z ognia zgliszcza
Mógł powstać dyjament
Wiekuistego zwycięstwa zaranie
Czy wiesz, że jesteś po to właśnie!
Połóż rękę na sercu
Otwórz oczy szeroko i skacz!
Powiedz: Teraz lub nigdy
Zamiast: Będzie co ma być
I nie czekaj aż głód spełni
Twoje cierpienie! Tak!
|
Projekt edukacyjny „Wychowanie przez czytanie” 4TLH |
|
|
piątek, 02 marca 2018 12:57 |
Co można napisac w książce o liczbie Ꙥ ? - zapytał zdziwiony uczeń nauczycielkę matematyki Panią Marzenę Leniak. Autorzy książki „Ꙥ-biografia najbardziej tajemniczej liczby na świecie ”A. Posamentier i I. Lehmann zadają podobne pytanie czytelnikowi. I opowiadają czytelnikom niezwykłą historie najzwyklejszej z liczb, odkrywając jej piękno i wyjaśniając, dlaczego przez wieki inspirowała zarówno profesjonalnych matematyków, jak i amatorów. Pani Marzena Leniak, wybierając fragment książki,który przeczytała uczniom klasy IV Technikum starała się przekonać ich o niezwykłej tajemniczości tej liczby.
|
Projekt edukacyjny „Wychowanie przez czytanie” 4TŻ |
|
|
piątek, 02 marca 2018 12:47 |
„Miłość pokazuje nam, kim chcemy być - Wojna pokazuje, kim jesteś” .Tym zdaniem rozpoczęła opowieść o książce Kristin Hannah „Słowik” Pani Elżbieta Słowik wychowawczyni klasy IV TŻ. Skomplikowana relacja miedzy siostrami; czas wojny; pytania: czy jesteśmy bohaterami czy tchórzami? czy jesteśmy lojalni wobec najbliższych ludzi?- szczególnie mocno wybrzmiały w kontekście przeczytanego przez wychowawcę fragmencie utworu. Mamy nadzieję, że wybrana przez Panią Elżbietę Słowik książka, zakupiona w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, zainspiruje jej wychowanków do lektury. Tym bardziej, że tytuł książki jest taki sam jak nazwisko wychowawczyni.
|
Statystyki czytelnictwa w lutym |
|
|
piątek, 02 marca 2018 12:38 |
Najlepsi czytelnicy we miesiącu luty 2018 roku w Zespole Szkół Nr 1im.C.K. Norwida
1.Krysa Aleksandra - 26 książek, 2.Zmora Kamila - 18 książek, 3.Oleszek Katarzyna – 8 książek, 4.Okapa Marlena -7 książek, 5.Antoniak Magdalena -6 książek, 6.Piekarczyk Karolina – 5 książek, 7.Kociuba Anna- 5 książek, 8.Gągoł Ilona – 5 książek, 9.Brodaczewska Małgorzata - 4 książki, 10.Krzyżanowska Beata – 4 książki.
Średnia wypożyczeń klas
Klasa
|
Średnia
|
Miejsce
|
2TŻ
|
2,40
|
I
|
2TLH
|
1,07
|
II
|
2 LO
|
0,92
|
III
|
3 TŻ
|
0,84
|
IV
|
3 LO
|
0,82
|
V
|
2 ZSZ
|
0,69
|
VI
|
4 TŻ
|
0,64
|
VII
|
1 TLŻ
|
0,56
|
VIII
|
3TLH
|
0,54
|
IX
|
4 TLH
|
O,29
|
X
|
1BS
|
0,13
|
XI
|
1TTH
|
0,05
|
XII
|
Struktura wypożyczeń
Rodzaj
|
%
|
Literatura piękna obca
|
30,9
|
Lektury
|
24,7
|
Podręczniki
|
17,3
|
Słowniki, atlasy
|
11,4
|
Literatura popularno - naukowa
|
5,6
|
Literatura piękna polska
|
3,1
|
Materiały pomocnicze
|
2,8
|
Poradniki
|
2,5
|
Psychologia, pedagogika
|
1,2
|
Ćwiczenia
|
0,3
|
Inne
|
0,3
|
|
Klasowe konkursy głośnego czytania |
|
|
czwartek, 01 marca 2018 15:22 |
Od 19 lutego do 5 marca 2018 roku w klasach pierwszych i drugich ZS Nr 1 trwają klasowe konkursy „Mistrza głośnego czytania". Tekst, którego autorem jest prof. dr. hab. Andrzej Markowski jest nie lada wyzwaniem dla uczniów. Z życia wzięty, o tematyce głównie gastronomicznej, naszpikowany często używanymi przez młodzież zwrotami „wprost z Hogwartu".
Zwycięscy klasowych eliminacji będą walczyć o tytuł "Mistrza Głośnego Czytania" Zespołu Szkół Nr 1 im. C.K. Norwida w Świdniku.
|
KONKURS NA RECENZJĘ KSIĄŻKI |
|
|
czwartek, 22 lutego 2018 13:21 |
Biblioteka szkolna we współpracy z nauczycielami języka polskiego naszej szkoły ogłasza konkurs na recenzję książki.
Recenzja książki ? to ocena utworu - forma komentarza.

To wcale nie jest takie trudne! Jeżeli dopiero co odłożyłeś na półkę wspaniałą książkę i chciałbyś podzielić się wrażeniami lub też zachęcić innych do jej przeczytania, słowa recenzji same będą pojawiały się w Twojej głowie.
Ale zacznij od:
1. Powód. Zacznij od tego dlaczego sięgnąłeś po akurat tę książkę. Czy to z powodu świetnego opisu na tylnej okładce, czy też polecił Ci ją znajomy/znajoma, czy może słyszałeś o niej już od dawna.
- Pierwsze słowa muszą zaciekawić innych. Zachęcić do przeczytania właśnie Twojej recenzji, a przy okazji dadzą kilka wstępnych informacji o książce, pozwalając się zorientować na przykład
w gatunku lub tematyce.
2. Autor. Następnie jeżeli chcesz i czujesz ,że ta informacja może być ciekawa, napisz kilka słów o autorze książki.
- Nierzadko autorzy naszych ulubionych książek mają bardzo ciekawy życiorys, lub też niezwykłe doświadczenia z których czerpią pomysły na książki. Czasem to właśnie ich osobiste przeżycia zainspirowały do napisania książki.
3. Treść. W kolejnym kroku, przejdź do opisu fabuły. Napisz kim jest/są główny bohater/bohaterowie, gdzie rozgrywa się akcja i jaki jest wątek przewodni lub główny problem itp.
- W tym punkcje najważniejsze jest to, abyś nie napisał streszczenia książki. Nikt nie byłby zadowolony, gdyby w recenzji przeczytał jak zakończy się książka. Opis powinien zachęcać
i delikatnie wprowadzać w świat książki. Należy pisać tak, aby miał on poczucie że zostały mu otworzone pewne drzwi do powieści, ale i tak nadal stoi tylko w progu.
4. Najważniejsze Twoje zdanie. W tym podpunkcie bardzo trudno jest dokładnie napisać co takiego powinna zawierać recenzja, gdyż to zależy całkowicie od jej autora. Najważniejsze jest aby pisać szczerze, nie szczędzić książce zarówno pochwał jak i słów konstruktywnej krytyki.
- Tu można napisać co takiego podobało nam się w książce, co nas rozbawiło, wzruszyło, czy autor potrafił nas zaskoczyć i dlaczego. Do jakiej grupy odbiorców jest ona kierowana? Czy była dobrze prowadzona narracja? Jakie były opisy w książce i jeżeli takie jest nasze życzenie swobodnie można napisać coś o wyglądzie okładki czy nawet wielkości kroju pisma.
- Najważniejsze jest jednak trzymanie się zasady z punktu 3. Mianowicie nie streszczamy książki. Gdy piszemy nasze spostrzeżenia, staramy się to ująć w taki sposób, aby nie zdradzić najważniejszych informacji dotyczących fabuły.
5.Podsumowanie. Tu powinno się znaleźć kilka słów dotyczących podsumowania zarówno recenzji jak i książki.
- Ta część powinna być stosunkowo krótka, najlepiej, jeżeli w 2-3 zdaniach zsumujesz wrażenie, jakie na Tobie zrobiła książka, jednocześnie zachęcając lub zniechęcając do jej przeczytania. Warto też zaznaczyć, dla jakiej grupy jest adresowana książka i komu można ją polecić (lub odradzić).
6. Dodatki. Nie są konieczne, ale wzbogacają tekst. Warto czasem dodać do recenzji jeden lub więcej cytatów z książki, które lepiej niż wiele akapitów przedstawią klimat książki. Opisy, fragmenty dialogów lub złote myśli zawarte w lekturze, mogą pomóc w podjęciu decyzji nad wyborem książki. Kolejnym dodatkiem są nawiązania do innych książek o podobnej tematyce. Warto pokazać w ten sposób czy tematyka jest oryginalna, czy mimo znanego motywu opowiadanie zwiera element świeżości lub po prostu wykazać, że istnieją lepsze historie na podobny temat..
- Sztywne trzymanie się tych reguł jest absolutnie niekonieczne; -) recenzja jest subiektywnym postrzeganiem książki i każdy ma prawo do swojego zdania, ważne jest jednak to, aby nie bać się go napisać.
- Tak, więc przeczytałeś jakąś ciekawą książkę? Wspaniale! Chcesz się nią z nami podzielić? Jeszcze lepiej! Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości te wskazówki powinny Cię naprowadzić.
Źródło: moznaprzeczytac.pl/jak-napisac-recenzje-ksiazki
|
Przyłapani na czytaniu |
|
|
czwartek, 01 lutego 2018 12:55 |
Nowości czytelnicze bibliotece szkolnej spowodowały powiększenie grona uczniów przyłapanych na czytaniu. Pierwsze miejsce w tej akcji w styczniu 2018 roku należy się bezdyskusyjnie uczennicom klasy IITŻ Kamili, Agnieszce i Julicie.
|
Projekt edukacyjny „Wychowanie przez czytanie” |
|
|
poniedziałek, 29 stycznia 2018 12:55 |
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa biblioteka szkolna realizuje projekt edukacyjny „Wychowanie przez czytanie”, którego celem jest promocja czytelnictwa w Zespole Szkół Nr 1 im. C. K. Norwida w Świdniku oraz przekonanie uczniów, że odpowiednio wybrana literatura jest jak drogowskaz – może mieć wpływ na nasz system wartości i pomaga spełnić życiowe cele i marzenia. Fajnie, jeśli towarzyszą tym wyborom nauczyciele i wychowawcy. Projekt składa się z dwutorowych działań- nauczycieli i uczniów.
Nauczyciele wybierają jedną z książek ( nowości czytelniczych ) zakupionych w ramach NPRCZ i czytają jej fragment na lekcji w wybranej klasie. Uczniowie na lekcjach wychowawczych prezentują klasie swoją ulubioną książkę.
Projekt „Wychowanie przez czytanie” rozpoczęła Pani Aldona Zdun – nauczyciel biologii prezentując klasie II LO fragment książki „Sekretne życie drzew” P.Wohlleben. Zdumiewające historie z życia drzew ( ze znaczącym udziałem bobrów) bardzo spodobały się młodym słuchaczom, którzy docenili również piękne, głośne czytanie Pani A.Zdun.
Uczniom klasy III LO nauczyciel języka polskiego Pani Wioleta Tymińska–Bociąg przeczytała fragment opowieści o miłości Barbary i Krzysztofa Baczyńskich w mrocznych czasach wojny na podstawie książki „Ty jesteś moje imię” K. Zyskowska- Ignaciak.
|
Ferie z biblioteką |
|
|
czwartek, 25 stycznia 2018 00:00 |

Biblioteka szkolna zaprasza czytelników podczas ferii zimowych w :
Poniedziałek 29 stycznia 2018 r. godz.10.00-12.00
Czwartek 1 lutego 2018 r. godz.10.00-12.00
Poniedziałek 5 lutego 2018 r. godz.10.00-12.00
|
Podsumowanie świątecznego kiermaszu książek |
|
|
wtorek, 09 stycznia 2018 14:04 |
Z przyjemnością informujemy, że we współpracy biblioteki szkolnej z Komitetem SOS Solidarność w Świdniku z kiermaszu książek podarowanych przez mieszkańców naszego miasta uzyskaliśmy środki finansowe, które zasilą konto Komitetu na organizację zimowiska dla dzieci. Podczas kiermaszu największym powodzeniem wśród uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Nr 1 cieszyły się powieści, książki historyczne, kryminały oraz książki z dziedziny gastronomii i psychologii. Pani Danuta Dudzińska – opiekun Samorządu Uczniowskiego przekazała Pani Urszuli Radek dochód z kiermaszu książek. Dziękujemy
|
Podsumowanie czytelnictwa w I semestrze roku szkolnego 2017/18 w Zespole Szkół Nr 1im.C.K. Norwida |
|
|
wtorek, 09 stycznia 2018 13:56 |
Najlepsi czytelnicy
w I semestrze
w Zespole Szkół Nr 1
im.C.K. Norwida
Kamila Zmora 2 TŻ - 50 książek
Oleszek Katarzyna 2 ZSZ - 35 książek
Krysa Aleksandra 2TŻ – 33 książki
Warda Milena 3 LO -16 książek
Piekarczyk Karolina 2 LO -12 książek
Lech Agnieszka 2TŻ - 11 książek
Suryś Monika 4 TŻ - 10 książek
Gromek Damian 1 TLZ - 9 książek
Golan Marcin 2 TŻ - 8 książek
Czerniak Julita 2 TŻ - 7 książek
Średnia wypożyczeń poszczególnych klas
I miejsce - 2 TŻ - 5,76
II miejsce - 3 LO - 5,58
III miejsce - 4 TŻ - 3,91
IV miejsce - 2 LO - 3,82
V miejsce - 2 ZSZ - 3,00
VI miejsce 3TŻ- 2,63
VII miejsce 4 TLH-2,25
VIII miejsce 1TTH-2,00
IX miejsce 1 LO -1,80
X miejsce 1 TLZ- 1,19
XI miejsce 3TLH-1,18
XII miejsce 2TLH - 1,07
XIII miejsce 1klasa Szkoła Branżowa - 0,63
Ilość wypożyczeń książek w poszczególnych miesiącach I semestru
IX – 353 książek
X - 285 książki
XI - 264 książki
XII – 130 książek
Liczba wypożyczeń w I semestrze – 1032 książek
Struktura wypożyczeń
Lektury -39,5 %
Literatura piękna obca – 25,1%
Podręczniki -10%
Słowniki, atlasy- 10,8%
Literatura popularno-naukowa -6,6%
Literatura piękna, polska- 4,0%
Materiały pomocnicze -1,4%
Poradniki, psychologia, albumy i inne – 2,6%
|
|
|