Biblioteka

image001 

BIBLIOTEKA
ZESPOŁU SZKÓŁ NR 1
im. Cypriana Kamila Norwida w Świdniku

 

 

[…] Cóż za rzecz przedziwna Czytanie! – jako
gałąź oliwna Lub migdałowy kwiat.
[…] Książki te kto są? Różni znajomi – poczciwi.

Cyprian Kamil Norwid, Quidam

   

Biblioteka stanowi centrum informacji dla uczniów, nauczycieli i pracowników, daje możliwość rozwijania zainteresowań i samokształcenia. Jest interdyscyplinarną pracownią służącą do realizacji potrzeb dydaktyczno-wychowawczych szkoły. Użytkownikami naszej biblioteki są uczniowie, nauczyciele, pracownicy i absolwenci szkoły. Biblioteka zajmuje jedno pomieszczenie w którym znajduje się wypożyczalnia, czytelnia oraz Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej (ICIM).

W biliotece znajdują się także dwa stanowiska komputerowe, na których uczniowie mają możliwość skorzystania z dostępu do Internetu pomiędzy oraz w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych w godzinach pracy szkoły, zgodnie z organizacją roku szkolnego.

 
Biblioteka czynna w godzinach:
Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek

  8:00-15:00

  11:00-15:00

  8:00-15:00

8:00-14:00

8:00-14:00

PO TO WŁAŚNIE
Cyprian Kamil Norwid

 

Coraz to z Ciebie jako z drzazgi smolnej
Wokoło lecą szmaty zapalone
Gorejąc nie wiesz czy stawasz się wolny
Czy to co Twoje będzie zatracone
Czy popiół tylko zostanie i zamęt
Co idzie w przepaść z burzą.
Czy zostanie
Na dnie popiołu gwiaździsty dyjament
Wiekuistego zwycięstwa zaranie?

Wiary dziś życzę Tobie, że zostanie
Bo na tej ziemi jesteś po to właśnie
By z ognia zgliszcza
Mógł powstać dyjament
Wiekuistego zwycięstwa zaranie

Czy wiesz, że jesteś po to właśnie!

Połóż rękę na sercu
Otwórz oczy szeroko i skacz!
Powiedz: Teraz lub nigdy
Zamiast: Będzie co ma być
I nie czekaj aż głód spełni
Twoje cierpienie! Tak!

 




Projekt edukacyjny „Wychowanie przez czytanie” PDF Drukuj
czwartek, 15 marca 2018 15:05

„6 najważniejszych decyzji które kiedykolwiek podejmiesz ”(S. Covey) książka zakupiona w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, zainspirowała wychowawczynię klasy I LO Panią Ilonę Jaworską do przeczytania swoim wychowankom m.in. wątku przewodniego książki, którym jest myśl autora:
Jako nastolatek (nastolatka) podejmujesz sześć decyzji ,które zadecydują o tym, czy wygrasz, czy przegrasz swoją przyszłość. Dokonaj zatem mądrego wyboru i nie zawal sprawy”.

 
Agnieszka Trybuła „Mistrzem Pięknego Czytania 2018” Zespołu Szkól Nr 1 im. C. K. Norwida w Świdniku PDF Drukuj
czwartek, 15 marca 2018 13:57
baner-15-III-2018
15 marca 2018 odbył się w bibliotece szkolnej II Konkurs Mistrza Głośnego Czytania klas I i II Zespołu Szkół Nr 1im.C.K. Norwida w Świdniku. W konkursie udział brali uczniowie, którzy wywalczyli - w I etapie konkursu- tytuł klasowego Mistrza Pięknego Czytania.
Agnieszka Trybuła z kl. II LO ujęła członków komisji nie tylko poprawnie przeczytanym tekstem, ale przede wszystkim ogromnym wrażeniem artystycznym. Agnieszka w tekście „O życiu Cypriana Kamila Norwida" szczególną uwagę zwracała na tragiczne losy patrona naszej szkoły.
Natalia Dragan - uczennica kl. II ZSZ z właściwą sobie energią przeczytała tekst „Norwid to artysta romantyczny, pozytywistyczny czy współczesny?" ujmując członków komisji poprawnym przeczytaniem tekstu i zwróceniem uwagi na znaki interpunkcyjne. Zdobyła wyróżnienie.
Karol Kędzierski z kl. I LO przypominał zebranym najważniejsze fakty z życia Norwida-zaprezentował bardzo dobrą znajomość słownictwa epoki w której żył Norwid. Członkowie komisji przyznali Karolowi wyróżnienie.
Gratulujemy Agnieszce i pozostałym uczestnikom sukcesu, a członkom komisji Paniom: Agnieszce Dziedzic, Ilonie Jaworskiej i Aleksandrze Sidor dziękujemy za miłą i twórczą atmosferę. Dziękujemy również wychowawcom klas I i II za pomoc w przeprowadzeniu I etapu konkursu.
Więcej…
 
Książkowy Dzień Kobiet PDF Drukuj
czwartek, 08 marca 2018 11:40
dzień kobiet2
 
Projekt edukacyjny „Wychowanie przez czytanie” 4TLH PDF Drukuj
piątek, 02 marca 2018 12:57
Co można napisac w książce o liczbie ? -  zapytał  zdziwiony uczeń nauczycielkę  matematyki Panią Marzenę Leniak. Autorzy  książki „-biografia najbardziej tajemniczej liczby na świecie ”A. Posamentier i I. Lehmann  zadają podobne pytanie czytelnikowi.
I opowiadają  czytelnikom niezwykłą historie najzwyklejszej z liczb, odkrywając jej  piękno i wyjaśniając, dlaczego  przez wieki inspirowała zarówno profesjonalnych matematyków, jak i amatorów.  
Pani Marzena Leniak, wybierając fragment książki,który przeczytała uczniom klasy IV Technikum starała się  przekonać ich o niezwykłej tajemniczości tej liczby.  
 
Projekt edukacyjny „Wychowanie przez czytanie” 4TŻ PDF Drukuj
piątek, 02 marca 2018 12:47

„Miłość pokazuje nam, kim chcemy być - Wojna pokazuje, kim jesteś” .Tym zdaniem rozpoczęła opowieść o książce Kristin Hannah „Słowik” Pani Elżbieta Słowik wychowawczyni klasy IV TŻ. Skomplikowana relacja miedzy siostrami; czas wojny; pytania: czy jesteśmy bohaterami czy tchórzami? czy jesteśmy lojalni wobec najbliższych ludzi?- szczególnie mocno wybrzmiały w kontekście przeczytanego przez wychowawcę fragmencie utworu.
Mamy nadzieję, że wybrana przez Panią Elżbietę Słowik książka, zakupiona w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, zainspiruje jej wychowanków do lektury.
Tym bardziej, że tytuł książki jest taki sam jak nazwisko wychowawczyni.

 
Statystyki czytelnictwa w lutym PDF Drukuj
piątek, 02 marca 2018 12:38

Najlepsi czytelnicy we miesiącu luty 2018 roku
w Zespole Szkół Nr 1im.C.K. Norwida

1.Krysa Aleksandra - 26 książek,
2.Zmora Kamila - 18 książek,
3.Oleszek Katarzyna – 8 książek,
4.Okapa Marlena -7 książek,
5.Antoniak Magdalena -6 książek,
6.Piekarczyk Karolina – 5 książek,
7.Kociuba Anna- 5 książek,
8.Gągoł Ilona – 5 książek,
9.Brodaczewska Małgorzata - 4 książki,
10.Krzyżanowska Beata – 4 książki.

Średnia wypożyczeń klas

Klasa

Średnia

Miejsce

2TŻ

2,40

I

2TLH

1,07

II

2 LO

0,92

III

3 TŻ

0,84

IV

3 LO

0,82

V

2 ZSZ

0,69

VI

4 TŻ

0,64

VII

1 TLŻ

0,56

VIII

3TLH

0,54

IX

4 TLH

O,29

X

1BS

0,13

XI

1TTH

0,05

XII

 

Struktura wypożyczeń

 

Rodzaj

%

Literatura piękna obca

30,9

Lektury

24,7

Podręczniki

17,3

Słowniki, atlasy

11,4

Literatura popularno - naukowa

5,6

Literatura piękna polska

3,1

Materiały pomocnicze

2,8

Poradniki

2,5

Psychologia, pedagogika

1,2

Ćwiczenia

0,3

Inne

0,3

 
Klasowe konkursy głośnego czytania PDF Drukuj
czwartek, 01 marca 2018 15:22
hogw
Od 19 lutego do 5 marca 2018 roku w klasach pierwszych i drugich ZS Nr 1 trwają klasowe konkursy „Mistrza głośnego czytania". Tekst, którego autorem jest prof. dr. hab. Andrzej Markowski jest nie lada wyzwaniem dla uczniów. Z życia wzięty, o tematyce głównie gastronomicznej, naszpikowany często używanymi przez młodzież zwrotami „wprost z Hogwartu".
Zwycięscy klasowych eliminacji będą walczyć o tytuł "Mistrza Głośnego Czytania" Zespołu Szkół Nr 1 im. C.K. Norwida w Świdniku.
 
KONKURS NA RECENZJĘ KSIĄŻKI PDF Drukuj
czwartek, 22 lutego 2018 13:21

Biblioteka szkolna we współpracy z nauczycielami języka polskiego naszej szkoły ogłasza konkurs na recenzję książki.

 

Recenzja  książki ?   to ocena utworu -  forma komentarza.

pen

To wcale nie jest takie trudne! Jeżeli dopiero co odłożyłeś na półkę wspaniałą książkę i chciałbyś podzielić się wrażeniami lub też zachęcić innych do jej przeczytania, słowa recenzji same będą pojawiały się w Twojej głowie.

 

Ale  zacznij od:

 

1. Powód. Zacznij od tego dlaczego sięgnąłeś po akurat tę książkę. Czy to z powodu świetnego opisu na tylnej okładce, czy też polecił Ci ją znajomy/znajoma, czy może słyszałeś o niej już od dawna.

 

  • Pierwsze słowa muszą zaciekawić innych. Zachęcić do przeczytania właśnie Twojej recenzji, a przy okazji dadzą kilka wstępnych informacji o książce, pozwalając się zorientować na przykład
    w gatunku lub tematyce.

 

2. Autor. Następnie jeżeli chcesz i czujesz ,że ta informacja może być ciekawa, napisz kilka słów
o autorze książki.

 

  • Nierzadko autorzy naszych ulubionych książek mają bardzo ciekawy życiorys, lub też niezwykłe doświadczenia z których czerpią pomysły na książki. Czasem to właśnie ich osobiste przeżycia zainspirowały do napisania książki.

 

3. Treść. W kolejnym kroku, przejdź do opisu fabuły. Napisz kim jest/są główny bohater/bohaterowie, gdzie rozgrywa się akcja i jaki jest wątek przewodni lub główny problem itp.

 

  • W tym punkcje najważniejsze jest to, abyś nie napisał streszczenia książki. Nikt nie byłby zadowolony, gdyby w recenzji przeczytał jak zakończy się książka. Opis powinien zachęcać
    i delikatnie wprowadzać w świat książki. Należy pisać tak, aby miał on poczucie że zostały mu otworzone pewne drzwi do powieści, ale i tak nadal stoi tylko w progu.

 

4. Najważniejsze Twoje zdanie. W tym podpunkcie bardzo trudno jest dokładnie napisać co takiego powinna zawierać recenzja, gdyż to zależy całkowicie od jej autora. Najważniejsze jest aby pisać szczerze, nie szczędzić książce zarówno pochwał jak i słów konstruktywnej krytyki.

 

  • Tu można napisać co takiego podobało nam się w książce, co nas rozbawiło, wzruszyło, czy autor potrafił nas zaskoczyć i dlaczego. Do jakiej grupy odbiorców jest ona kierowana? Czy była dobrze prowadzona narracja? Jakie były opisy w książce i jeżeli takie jest nasze życzenie swobodnie można napisać coś o wyglądzie okładki czy nawet wielkości kroju pisma.
  • Najważniejsze jest jednak trzymanie się zasady z punktu 3. Mianowicie nie streszczamy książki.  Gdy piszemy nasze spostrzeżenia, staramy się to ująć w taki sposób, aby nie zdradzić najważniejszych informacji dotyczących fabuły.

 

5.Podsumowanie. Tu powinno się znaleźć kilka słów dotyczących podsumowania zarówno recenzji jak i książki.

 

  • Ta część powinna być stosunkowo krótka, najlepiej, jeżeli w 2-3 zdaniach zsumujesz wrażenie, jakie na Tobie zrobiła książka, jednocześnie zachęcając lub zniechęcając do jej przeczytania. Warto też zaznaczyć, dla jakiej grupy jest adresowana książka i komu można ją polecić (lub odradzić).

 

6. Dodatki. Nie są konieczne, ale wzbogacają tekst. Warto czasem dodać do recenzji jeden lub więcej cytatów z książki, które lepiej niż wiele akapitów przedstawią klimat książki. Opisy, fragmenty dialogów lub złote myśli zawarte w lekturze, mogą pomóc w podjęciu decyzji nad wyborem książki. Kolejnym dodatkiem są nawiązania do innych książek o podobnej tematyce. Warto pokazać w ten sposób czy tematyka jest oryginalna, czy mimo znanego motywu opowiadanie zwiera element świeżości lub po prostu wykazać, że istnieją lepsze historie na podobny temat..

 

  • Sztywne trzymanie się tych reguł jest absolutnie niekonieczne; -) recenzja jest subiektywnym postrzeganiem książki i każdy ma prawo do swojego zdania, ważne jest jednak to, aby nie bać się go napisać.
  • Tak, więc przeczytałeś jakąś ciekawą książkę? Wspaniale! Chcesz się nią z nami podzielić? Jeszcze lepiej! Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości te wskazówki powinny Cię naprowadzić.

 

Źródło: moznaprzeczytac.pl/jak-napisac-recenzje-ksiazki

 

 
Przyłapani na czytaniu PDF Drukuj
czwartek, 01 lutego 2018 12:55

Nowości czytelnicze bibliotece szkolnej spowodowały powiększenie grona uczniów przyłapanych na czytaniu. Pierwsze miejsce w tej akcji w styczniu 2018 roku należy się bezdyskusyjnie uczennicom klasy IITŻ Kamili, Agnieszce i Julicie.

 
Projekt edukacyjny „Wychowanie przez czytanie” PDF Drukuj
poniedziałek, 29 stycznia 2018 12:55

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa biblioteka szkolna realizuje projekt edukacyjny „Wychowanie przez czytanie”, którego celem jest promocja czytelnictwa w Zespole Szkół Nr 1 im. C. K. Norwida w Świdniku oraz przekonanie uczniów, że odpowiednio wybrana  literatura jest jak drogowskaz  – może mieć wpływ na nasz  system wartości i pomaga spełnić życiowe cele i marzenia. Fajnie, jeśli towarzyszą tym wyborom nauczyciele i wychowawcy.
Projekt składa się z  dwutorowych działań- nauczycieli i uczniów.

Nauczyciele wybierają jedną z książek ( nowości czytelniczych )  zakupionych w ramach NPRCZ i czytają jej fragment na lekcji w wybranej klasie. Uczniowie  na lekcjach wychowawczych prezentują klasie swoją ulubioną książkę.

Projekt „Wychowanie przez czytanie” rozpoczęła Pani Aldona Zdun – nauczyciel biologii prezentując klasie II LO fragment książki „Sekretne życie drzew” P.Wohlleben. Zdumiewające historie z życia  drzew ( ze znaczącym  udziałem bobrów) bardzo spodobały się młodym słuchaczom, którzy docenili również piękne, głośne czytanie Pani A.Zdun.

Uczniom klasy  III  LO  nauczyciel języka polskiego Pani Wioleta Tymińska–Bociąg przeczytała  fragment opowieści  o miłości Barbary  i Krzysztofa Baczyńskich w mrocznych czasach wojny  na podstawie książki „Ty jesteś moje imię” K. Zyskowska- Ignaciak.

 

 
Ferie z biblioteką PDF Drukuj
czwartek, 25 stycznia 2018 00:00

123.jpg

Biblioteka szkolna zaprasza czytelników podczas ferii zimowych w :

Poniedziałek 29 stycznia 2018 r. godz.10.00-12.00

Czwartek 1 lutego 2018 r. godz.10.00-12.00

Poniedziałek 5 lutego 2018 r. godz.10.00-12.00

 
« pierwszapoprzednia12345678910następnaostatnia »

Strona 10 z 17

 EFRR plakat 12.4-1

 Plakat projektu 12

 plakat.jpg

  plakat EFS przed 2018

  plakat EFS poziom po 2018

 EFS plakat pion po2018

12.4 IV

Sport w Norwidzie

Kort tenisowy

 

 bip_logo_pomn1_grad